
Keghart

Non-partisan Website Devoted to Armenian Affairs, Human Rights

and Democracy

Media Manipulation on a Grand Scale

https://keghart.org/media-manipulation-on-a-grand-scale/

Page: 1

MEDIA MANIPULATION ON A GRAND SCALE
Posted on May 5, 2010 by Keghart

Category: Opinions

https://keghart.org/category/opinions/


Keghart

Non-partisan Website Devoted to Armenian Affairs, Human Rights

and Democracy

Media Manipulation on a Grand Scale

https://keghart.org/media-manipulation-on-a-grand-scale/

Page: 2

By F. William Engdahl*, GlobalResearch.ca, 5 May 2010

An organization calling itself Reporters Without Borders (RWB; French: Reporters sans frontières,
or RSF) has just named Russian Prime Minister Vladimir Putin, China’s President Hu Jintao, Iran’s
Mahmoud  Ahmadinejad,  Kazakhstan’s  Nursultan  Nazarbayev  and  Belarus  President  Aleksandr
Lukashenko to their list of Forty Worst Predators of Press Freedom for 2010. Most significant about
their list of ‘bad guys’ is the geopolitical relation of those leaders and those countries to the current
‘enemies list’ of the US State Department. That is no accident, as becomes clear when we look more
closely at who funds RWB.

By F. William Engdahl*, GlobalResearch.ca, 5 May 2010

An organization calling itself Reporters Without Borders (RWB; French: Reporters sans frontières,
or RSF) has just named Russian Prime Minister Vladimir Putin, China’s President Hu Jintao, Iran’s
Mahmoud  Ahmadinejad,  Kazakhstan’s  Nursultan  Nazarbayev  and  Belarus  President  Aleksandr
Lukashenko to their list of Forty Worst Predators of Press Freedom for 2010. Most significant about
their list of ‘bad guys’ is the geopolitical relation of those leaders and those countries to the current
‘enemies list’ of the US State Department. That is no accident, as becomes clear when we look more
closely at who funds RWB.

 
In their declaration RWB states, “Since these predators have faces, we must know them to better
denounce them. Reporters without Borders has decided to draw their  portraits.”  Their  colourful
language is no accident. The term predator conjures up images of horror in most people.
 
In their latest ‘Evil Guys’ list just released they remark about Russia’s Putin: "As well as manipulating
groups and institutions, Putin has promoted a climate of pumped-up national pride that encourages
the  persecution  of  dissidents  and freethinkers  and fosters  a  level  of  impunity  that  is  steadily
undermining the rule of law.” RWB said that Putin, "the former KGB officer," has exerted so much
control over all aspects of life in Russia that "the national TV stations now speak with a single voice."
Interestingly enough, the citation and a report of the naming of Putin appeared in an article in the
Russian state-owned media, RIA Novosti.
 
With respect to China, RWB states: “In honour of the Shanghai World Expo, the biggest display of
Chinese might (sic) since the 2008 Olympic Games, Reporters Without Borders has for the past week
been inviting  Internet  users  to  visit  a  specially  created page on  its  website  dedicated to  the
freedoms that are flouted in China.”
 
Perhaps just as important as the list of bad guys from RWB are the names that are not on it. One

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=18995
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=18995


Keghart

Non-partisan Website Devoted to Armenian Affairs, Human Rights

and Democracy

Media Manipulation on a Grand Scale

https://keghart.org/media-manipulation-on-a-grand-scale/

Page: 3

might ask why names of such world-class enemies of free speech and press freedom as Georgia’s
dictator, President Mikhail Saakashvili, or the former Ukraine President Viktor Yushchenko, or the
recently  deposed  dictator  of  Kyrgyzstan,  Bakiyev  are  absent.  All  three  came  to  power  in
Washington-backed coups, also termed Color Revolutions. Notably, all the persons just named by
RWB as “predators” have been targets of Washington-financed destabilization attempts in recent
years.
 
Who stands behind RWB?
 
The slick media image that RWB presents to the world, such as using the term “predators,” is no
accident.  It  is the product of RWB’s ad agency. Announcing the list of forty on May 3 on their
website,  RWB states,  “The list  of  Predators  of  Press Freedom is  released today,  backed by a
campaign ad produced by the Saatchi & Saatchi agency... There are 40 names on this year’s list of
predators... that cannot stand the press, treat it as an enemy and directly attack journalists. They are
powerful, dangerous, violent and above the law.”
 
Saatchi & Saatchi is one of the world’s most influential “hidden persuaders” or PR firms. They are
credited with the campaign that brought Margaret Thatcher to power and are the ad firm for Gordon
Brown’s Labour Party. Clients have included Citigroup, Hewlett-Packard, DuPont, Proctor & Gamble.
One might ask where RWB gets the finances to hire such elite advisors?
 
NED hiding behind RWB
 
The most interesting question is not the deeds of Hu Jintao or Putin or Ahmadinejad in the last year
in relation to their national press, but rather who is judging these leaders. We might well ask, “Who
judges the judges?” The answer is, Washington.
 
Reporters Without Borders is an international Non-Governmental Organization (NGO). According to
its website it is headquartered in Paris, France. Paris is a curious home base for an organization that,
as it turns out, is financed by the US Congress and by agencies tied to the US government.
 
If we go to the RWB website to find who stands behind these self-anointed judges of world press
freedom, we find nothing. Not even their board of directors are named, let alone their financial
backers.  Their  annual  published Income and Expenditure statements give no clue who stands
behind them financially.
 
Millions of dollars of their annual income are disclosed as being from “sale of publications.” It does
not name the publications or to whom they were sold. As one researcher noted, “Even taking into
account that the books are published for free, it would have had to sell 170 200 books in 2004 and



Keghart

Non-partisan Website Devoted to Armenian Affairs, Human Rights

and Democracy

Media Manipulation on a Grand Scale

https://keghart.org/media-manipulation-on-a-grand-scale/

Page: 4

188 400 books in 2005 to earn the more than $2 million the organization claims to make each year 
516 books per day in 2005. The money clearly had to come from other sources, as it turns out it did.”
An attempt to go on the RWB website to order any of their  publications found no link to any
purchasing information nor any price listings or book summary. Very curious indeed.
 
In their official financial statements and income accounts published in September 2009, they state:
“The organisation’s finances in 2008 were marked by the end of the campaign (begun in 2001) over
the 2008 Beijing Olympic Games which significantly affected income and expenditure.” That means
RWB spent eight years and undisclosed amounts of money campaigning against the Government of
China in the run-up to the Beijing 2008 Olympics. For what purpose? Notably, the RWB names
China’s President Hu Jintao as this year’s ‘predator’ for his actions in cracking down on unrest in Tibet
in March 2010 and Xinjiang in July 2009, both of which were the covert work of a US-financed NGO
called National Endowment for Democracy (NED). Hmmm.
 
After years of trying to hide it, Robert Menard, Paris-based Secretary-General of Reporters Sans
Frontieres or RWB, confessed that the RWB budget was primarily funded by “US organizations
strictly linked to US foreign policy.” Those US based organizations which support RWB include the
US Agency for International Development (USAID) and the US Congress’ National Endowment for
Democracy (NED). Also included is the Center for Free Cuba, whose trustee, Otto Reich, was forced
to resign from the George W. Bush Administration after exposure of his role in a CIA-backed coup
attempt against Venezuela’s democratically elected President Hugo Chavez.
 
As one researcher found after months of trying to get a reply from NED about their funding of
Reporters Without Borders, which included a flat denial from RSF executive director Lucie Morillon,
the NED revealed that Reporters Without Borders received grants over at least three years from the
International Republican Institute. The IRI is one of four subsidiaries of NED.
 
The NED, as I detail in my book, Full Spectrum Dominance:Totalitarian Democracy in the New World
Order, was created by the US Congress during the Reagan administration on the initiative of then-
CIA Director Bill Casey to replace the CIA's civil society covert action programs, which had been
exposed by the Church committee in the mid-1970s. As Allen Weinstein, the man who drafted the
legislation creating the NED admitted years later, “A lot of what we do today was done covertly 25
years ago by the CIA.”
 
Perhaps an organization sitting as judge of world press freedom ought itself to practice a little more
openness and transparency about where its backing originates. Otherwise we might think they have
something to hide.
 
* F. William Engdahl is also author of the book, Gods of Money: Wall Street and the Death of the



Keghart

Non-partisan Website Devoted to Armenian Affairs, Human Rights

and Democracy

Media Manipulation on a Grand Scale

https://keghart.org/media-manipulation-on-a-grand-scale/

Page: 5

American Century, available at end of May 2010. He may be reached via his website at Geopolitics-
Geoeconomics
 
RIA  Novosti,  RSF  names  Putin,  Kadyrov  freedom  "predators,"  RIA  Novisti ,  Moscow,  May  4,  2010,  accessed  in

http://en.rian.ru/world/20100504/158862330.html  
Reporters  Without  Borders  website ,  Reporters  without  Borders  works  on  all  fronts ,  May  3,  2010,  accessed  in

http://en.rsf.org/reporters-sans-frontieres-sur-tous-03-05-2010,37337.html

 Ibid. 

Diana  Barahona,  Reporters  Without  Borders  and  Washington's  Coups ,  ZNet,  August  2,  2006,  accessed  in

http://www.zcommunications.org/reporters-without-borders-and-washingtons-coups-by-diana-barahona

Reporters  Without  Borders,  Income  and  Expenditures  to  end  December  2008,  published  September  7,  2009,  accessed  in

http://en.rsf.org/income-and-expenditure-07-09-2009,34401

Source Watch, Reporters Without Borders, accessed in http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Reporters_Without_Borders

Ibid. 

Diana Barahona, op.cit.

Allen Weinstein, quoted in David Ignatius, Openness is the Secret to Democracy, Washington Post National Weekly Edition, 30

September 1991, pp. 24-25.

http://www.engdahl.oilgeopolitics.net/index.html
http://www.engdahl.oilgeopolitics.net/index.html
http://en.rian.ru/world/20100504/158862330.html
http://en.rsf.org/reporters-sans-frontieres-sur-tous-03-05-2010,37337.html
http://www.zcommunications.org/reporters-without-borders-and-washingtons-coups-by-diana-barahona
http://en.rsf.org/income-and-expenditure-07-09-2009,34401
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Reporters_Without_Borders


Keghart

Non-partisan Website Devoted to Armenian Affairs, Human Rights

and Democracy

Media Manipulation on a Grand Scale

https://keghart.org/media-manipulation-on-a-grand-scale/

Page: 6


